ALTERNATIV TRANSPORT II

 
Hos RenSti kommer vi med forslag til hvordan man kan gøre sin hverdag en smule grønnere. Det kan være gennem kostvaner, fokus på mindre shopping eller alternative transportmidler. I forlængelse af det sidste indlæg omhandlende alternativ transport, kommer her – som lovet – et bud på hvordan man kan benytte sig af alternativ transport, hvis man ikke bor i storbyerne, eller gerne vil rundt i Europa langs jorden.
 

I sidste uge skrev vi om Bycyklen og om konceptet delebiler. Det var fokuseret på hovedstadsområdet og andre større byer, da det er i København, at Bycyklen har hjemme og det er i de store byer, hvor der klart er flest delebiler. Vi lovede også at skrive om mulighederne hvis ikke man kommer fra en storby.

En af de oplagte muligheder er at benytte sig af GoMore. Det er en tjeneste hvorigennem man kan tilbyde eller søge lift med andre, der alligevel skal samme rute som en selv. Her er der også mulighed for at blive samlet op på vejen. Dvs. at hvis man ser en chauffør skal køre fra Aarhus til København, men man selv bor ved Sjællands Odde, kan man anmode om at blive samlet op på halvvejen.

Dette er en nem måde at få et lift på, men også en rigtig god måde at få færre biler på vejene. For hvorfor skal tre biler køre fra Sjællands Odde til København, hvis alle tre personer kan sidde i den samme bil? Faktisk er det muligt at udregne CO2-besparelsen ved at benytte sig af GoMore gennem deres hjemmeside. De har lavet også lavet en seperat side, hvor de forklarer hvordan de udregner besparelsen.

Ifølge Berlingske holder danske biler i gennemsnit stille 23 timer i døgnet. Gennem GoMore kan man udnytte timerne langt bedre. De har nemlig også en funktion, hvor man kan leje biler. Det minder faktisk lidt om delebilsordningen vi skrev i sidste uge, men her har bilen dog en fast ejer. Det gode ved denne ordning er, at man kan leje naboens eller genboens bil, mens de er på ferie eller hvis de i en periode ikke skal bruge den. Dermed behøver man ikke selv anskaffe sig en ny bil, og dermed har man sparret miljøet for en masse CO2.

Disse to funktioner er nogle vi klart kan anbefale herfra.

Grunden til, at GoMore i højere grad henvender sig til folk uden for byerne end andre delebilsordninger er, at man som nævnt ovenfor har mulighed for at leje genboens bil, og dermed ikke nødvendigvis er afhængig af, at en anden, der tilfældigvis også benytter sig af en delebil, lige kommer forbi og holder i byen.
GoMore har ca. 300.000 brugere i Danmark, Norge og Sverige, og vi håber kun på, at det tal stiger.

Skal man rejse gennem Europa, er der faktisk et lignende koncept. Det hedder Blablacar og er franskejet. Der er aktive brugere i forskellige 21 lande, hvoraf næsten alle er i Europa. Med denne tjeneste kan man altså næsten komme hele vejen rundt i Europa, uden at eje en bil. Det fungerer mere eller mindre på samme måde som GoMore – man vælger afgangsby, destination og så skal man ellers bare finde en chauffør, der kører samme rute. Et lille sjovt twist er, at chaufføren vælger, på en skal fra 1-3 “bla’s”, hvor meget hun/han vil snakke – deraf navnet.
På verdensplan har Blablacar 60 milioner brugere, hvoraf 8 milioner af dem er kategoriserede som aktive. Det er altså en vidtgående tjeneste, og måske er det kun et spørgsmål om tid før, at det kommer til Danmark.

Er man ikke så meget til hele konceptet omkring delebiler, eller i virkeligheden bare har lyst til at kunne tage hovedtelefonerne på og slå hjernen fra i stedet for at snakke hele turen igennem, er der også andre muligheder.
Du har måske allerede set de lysegrønnere busser på vejene i Danmark. Lavprisselskabet hedder Flixbus, stammer fra Tyskland, og eksisterer i 28 lande med omkring 120.000 daglige ture til over forskellige 1700 destinationer. Med Flixbus kan man både komme rundt i landet og tage sydpå. Det er en oplagt måde at erstatte flyet på, hvis man fx skal til Berlin, Amsterdam eller andre byer i det mere nordlige Europa.

En bustur kan dog hurtigt føles lang i ubekvem, og man kan derfor nemt fristes til at hoppe på flyet i stedet. Dette har Flixbus dog taget højde for, og lanceret Flixtrain. Indtil videre findes det dog kun i Tyskland, da det kun er her man har dereguleret transportmarkedet.
Men noget tyder på, at de gør hvad de kan for at ekspandere så hurtigt som muligt, så mon ikke vi snart ser dem brede sig til andre lande.
Noget af det fedeste ved både Flixbus og Flixtrain er, at man kan vælge at betale lidt ekstra for at kompensere for sin tur, og dermed gøre rejsen mere klimavenlig. Pengene går til projekt “energieffektive ovne” i Rwanda. Du kan læse meget mere om Flixbus’ miljøtiltag  på https://www.flixbus.dk/selskabet/miljoe.

Vælger man at tage bussen sydpå har man altså både sparet miljøet for en masse CO2 samtidigt med, at man får muligheden for at kompensere det hele væk. Det synes vi er en særdeles attraktiv erstatning til flyveturen. Og så kan man jo altid kompensere for resten af sin udledning her på RenSti.

Det var indtil videre sidste del omkring alternativ transport. Vi håber selvfølgelig, at I allerede kendte en del af de omtalte muligheder allerede, og hvis ikke, så håber vi, at I vil notere dem til fremtidigt brug. Tak for, at du læste med.

Kilder: 
https://www.business.dk/privatoekonomi/naar-din-bil-holder-stille-tjen-20.000-kroner

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og vi fjerner 100KG CO2 på dine vegne. 

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og vi fjerner 100KG CO2 på dine vegne.