ALTERNATIV TRANSPORT

 
Hos RenSti prøver vi hver uge at komme med forslag til hvordan man kan gøre sin hverdag en smule grønnere. Det kan være gennem kostvaner, fokus på mindre shopping eller alternative transportmidler. Her er et bud på, hvordan man kan benytte sig af mulighederne for alternativ transport.


Når snakken falder på klimapåvirkning og udledning af drivhusgasser, er transportsektoren en af de helt store syndere. Selvom det i lang tid har været i fokus, er en stor del af verdens CO2-udslip fra transportsektoren langs jorden. Dette skyldes bl.a., at væksten stiger voldsomt i Sydøstasien, hvor der ikke er meget jernbane. Det vil sige, at øget handel betyder langt mere trafik på vejene. Men ikke alle problemerne skyldes vækst i andre lande. I Danmark er vi også fortsat gode til at benytte os af bilerne, og det selvom vores hovedstad flere gange er blevet kåret til “verdens bedste cykelby[1].

Bycykler

Når man skal til den anden ende af hovedstaden, kan det ofte være lokkende at hoppe i bilen. Det er både nemmere og mindre hårdt end cyklen. I København er vi dog så heldige, at vi er blevet udstyret med en af de bedst fungerende bycykelsystemer i Europa. Ikke nok med, at de er placeret strategisk godt rundt omkring i byen, så kører de også på el. Det vil sige, at det langt hen ad vejen slet ikke er hårdt at transportere sig rundt – også selvom man skal op af Valby bakke. Dermed kan bycyklen være et reelt alternativ til bilen eller motorcyklen. Ikke nok med, at det er langt bedre for miljøet, så er det også både billigere ift. vedligeholdelse, parkering, benzin og meget andet. Det er betyder selvfølgelig ikke, at det er nødvendigt at erstatte sin egen cykel med bycyklen, da bycyklen stadig udleder en smule CO2 gennem opladning og konstruktion, men det er dog et fremragende alternativ til en grønnere motordreven transport.

Dele-biler

Er man stadig ikke helt overbevist om, at bycyklen er det rette, er der også andre muligheder. Der findes mange former for bybiler, som man som udgangspunkt “lejer” fra gang til gang. Det fungerer på mange måder på samme måde som bycyklen – her skal man dog nødvendigvis ikke aflevere bilen ved en ladestander.

Generelt er delekøretøjer på vej frem verden over, og på mange måder ligner det den fremtidige måde at facilitere persontransporten i  byerne. Tanken bag deleordningen er, at man ikke bare er en forbruger, som bare ejer bilen og skrotter den, når den går i stykker. Det giver meget bedre mening, at dele bilen med andre, sådan så når man ikke selv bruger den, kan andre have glæde af den.

Vigtigst af alt i denne snak om delebilen er, at de fleste af disse delebiler kører på el fra EON, som udelukkende benytter sig af vedvarende energi. Hos RenSti anbefaler vi selvfølgelig, at man selv lige tjekker op på hvilken slags energi sin delebil benytter sig af, men vi kan bl.a. nævne “Green Mobility”, som er en af de delebiler, der benytter sig af EONs vedvarende energi.

Her var et par råd til hvordan man kan benytte sig af alternativ transport i byerne. Vi vil følge op med en artikel, der kommer ind på hvilke muligheder man har, hvis man ikke bor i en storby, eller hvis man vil rundt i Europa langs jorden, men ikke ejer en bil.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og vi fjerner 100KG CO2 på dine vegne. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og vi fjerner 100KG CO2 på dine vegne.