EN KØDFRI DAG OM UGEN


Hos RenSti prøver vi hver uge at komme med forslag til hvordan man kan gøre sin hverdag en smule grønnere. Det kan være gennem kostvaner, fokus på mindre shopping eller alternative transportmidler. Her er et bud på, hvordan man kan forsøge sig med en kødfri dag om ugen.


På vejen mod et mere CO2-neutralt liv er der især én ting, som ofte bliver nævnt: Kød.
Og med rette, for kødindustrien skader klimaet betydeligt. Rydning af arealer til græsning, de store mængder foder dyrene spiser, og de prutter som bidrager med metan til atmosfæren er blot nogle af problemerne.

For en normal dansker kan det spare omkring 200 kg CO2 om året at tage en vegetardag om ugen. Det svarer til, at en normal benzinbil kører mere end 1000 kilometer!
Samtidig er der mange som har fået øjnene op for, at en kost med mindre kød har en del fordele. Det er billigere og mange gør det også for dyrevelfærden. Derudover er der efterhånden en overvældende mængde studier som peger på, at en kost med mindre kød kan reducere risikoen for type 2 diabetes og visse typer kræft, sænke kolesteroltallet og blodtrykket blandt andre ting. 

Men som en normal person, der har været vandt til kød på tallerkenen til hvert et måltid, kan det virke meget voldsomt pludselig at droppe kødet.

Det opfordrer vi ikke til!

At blive vegetar eller veganer skal være ens helt eget valg og at omlægge sin kost helt fra den ene dag til den anden kan have en masse problemer. Det skal gøres på en fornuftig måde, og for de fleste vil det være for meget at gå fra kød hver dag til aldrig at spise kød.

Men at tilføje en enkelt vegetardag om ugen vil uden tvivl bidrage til et mere CO2-neutralt liv og øge sundheden, og for de fleste vil det også være en overskuelig opgave. Når man så har fået en fast vegetardag op at køre, kan man altid tilføje én til og én til.

Så hvis man er nysgerrig på hvordan det ville være at leve med lidt mindre kød i sit liv, eller måske overvejer på et tidspunkt at blive vegetar, kan en kødfri dag være en rigtigt god måde at afprøve det.

Hvordan ser en kødfri dag ud?

Hvis man er vant til en tallerken, der ser nogenlunde sådan her ud

kan det virke tomt at skifte sådan en sag:

Hvis man vil skifte kødet ud er det vigtigt at gøre dette. Skifte det ud. Ikke bare fjerne det. I starten kan det oftest være nemmere at lave retter man kender i forvejen. Her kan man fx. udskifte kød med svampe, linser, bønner eller andet. Derudover er der faktisk mange af de måltider vi normalt spiser, som er kødfri. Det er fx  kartoffelsuppe (uden bacon 😉 ), svampe risotto, spinattærte og chili sin carne. Der er intet galt i blot at tage en af disse retter og lave til aftensmad på ens kødfrie dag.
Hvis man kun udskifter sin kost én dag om ugen, behøver man som regel ikke at tænke særligt meget over ting som proteiner og vitaminer, fedtsyrer og mineraler. Nogle gode retningslinjer er dog altid at gå efter uforarbejdede råvarer, få spist lidt nødder og bønner eller linser og spis massere af grønne ting, salat, spinat osv. og så husk at krydr maden! Det sidste er især vigtigt. Hvis man er vant til, at salt er det eneste nødvendige krydderi, kan vegetarisk mad pludselig virke lidt kedeligt. Så gå på opdagelse i dit krydderiskab og prøv at “spice” maden op. Det vil også gøre resten af ugens madlavning endnu bedre.

Selvfølgelig skal man tænke lidt længere, end blot at maden ikke indeholder kød. Sodavand og hvidt brød med pålægschokolade er teknisk set kødfrit, men kan ikke anbefales næringsmæssigt.

Uden yderligere introduktion kommer her et forslag til, hvordan en vegetarisk dag kunne se ud:

MORGENMAD

For mange er morgenmaden i forvejen et måltid, hvor man ikke spiser kød. Så hvis det skal være nemt, kan man sagtens bare spise sin normale morgenmad. Men hvis man vil have lidt ekstra inspiration, eller normalt tager et par skiver bacon til morgenmaden, kan et forslag være:

Start dagen med en portion havregrød. For at gøre den lidt mere spændende kan du fx tilføje revet æble og kanel. Husk salt.


Hvis du har tiden og overskuddet om morgenen, kan du også lave en smoothie, fx med spinat, æble, citronsaft, lidt banan og æblejuice eller vand til at gøre den flydende.

Hvis man bare har spist grød til morgenmad, kan man måske opleve at blive lidt småsulten hen ad formiddagen. Her kan det være lækkert at have en lille håndfuld nødder eller kerner med. Man kan købe mange færdigblandede slags nøddemix, eller man kan blande sit eget og spare nogle penge.

FROKOST

Til frokost kan en nem og simpel frokost bestå af rugbrødsmadder. Den klassiske danske madpakke har klaret tidens test, og med små ændringer bliver den nemt kødfri. Både hummus og pesto er lækre slags smørbart pålæg. Hvis man vil have noget ovenpå, kan det være lækkert med gedeost eller bare noget knas i form af fx agurk. Til den søde tand er en peanutbuttermad både lækker og spækket med proteiner og sundt fedt. Bare vær opmærksom på at få et mærke, som ikke tilføjer ekstra olie, sukker og andre ting. Er man mere sulten er danske pålægsklassikere som kartoffel- og æggemader oplagte bud.

Hvis man ikke er så meget til madder, kan salat være et godt og meget sundt alternativ. Det kan også erstatte nogle af madderne for en endnu mere varieret frokost. Det vigtige er dog at salaten skal mætte. Hvis man er vant til at spise salat til sit kød, kan denne type salater ofte efterlade én sulten, hvis man bare fjerner kødet. Det kan derfor være en god idé at tilføje noget med lidt ekstra substans.
En lækker og mættende salat er at koge lidt quinoa, blande det med edamamebønner, cherrytomater, feta, en smule avocado og sesam eller andre kerner og så en masse babyspinat. Der kan fx hældes en dressing af olivenolie og sennep over, hvis det ønskes.

Hvis man har en lang dag, kan det være rart at have lidt at snacke om eftermiddagen. De fleste snacks er jo kødfrie, så her kan man som regel fortsætte som normalt. Hvis man gerne vil have noget sundt, er en nem løsning bare at smide en banan eller en gulerod i tasken. Ellers er frugt og grønt skåret i skiver altid et hit. Her kan jeg godt lide gulerodsstave, agurkestave, peberfrugt i skiver eller mundrette grøntsager som radisser og ærter. Min erfaring er, at de ryger ned helt af sig selv, hvis bare jeg stiller det frem på skrivebordet. Lidt ligesom, at man ikke kan lade være med at spise chips, når først de står i en skål på bordet.

AFTENSMAD

Til aftensmad kan man som sagt vælge et af de normale kødfrie aftensmåltider såsom kartoffelsuppe eller risotto med fx svampe. Et andet nemt bud kan være tortilla pandekager uden kød. Åbn en dåse sorte bønner eller kidney beans og skyl dem rene. Smid dem i koldt vand med lidt salt og olie og sæt det hele over ved mellem-høj varme. Imens steger du et hakket løg med noget peberfrugt og et fed hakket hvidløg. Hvis du har jalapeños, kan du tilføje lidt alt efter, hvor stærk du ønsker retten. Normalt chilipulver fungerer også fint. Krydr retten med salt og peber, pabrika og spidskommen eller brug en mexicansk krydderiblanding. Når bønnerne koger dræner du dem for vand og maser dem til mos. Bland det hele sammen og fyld det i tortillapandekager, eventuelt med lidt salat, brocoli, majs, ost eller creme fraiche.
Så nemt kan det gøres.

Og husk: Lidt har også ret. Hvis det er for overvældende at skifte en hel dag, så start med et enkelt måltid. At bygge på lidt for lidt er en god måde at ændre sine vaner.

Hvis du beslutter dig for at hoppe ud i at være fuldtidsvegetar eller endda veganer, så undersøg sagen grundigt først. Det kan sagtens lade sig gøre at leve sundt uden kød, men det kræver at man sørger for at sammensætte sin kost, så den giver den nødvendige næring. Hvis du er i tvivl, om du har mangler bør du få dig selv testet for underskud af næring. 

For det første skal en så drastisk ændring i kost planlægges ordentligt. Der er mange ting, der skal tænkes på, såsom B12 og D-vitamin, proteiner, calcium. At vælge at skifte 100% fra den ene dag til den anden bør ikke ske uden grundigt forarbejde og gerne i samarbejde med nogen med ekspertise på området.
For det andet er det for mange en sikker vej mod nederlag. Det kan være rigtigt svært at udskifte sine vaner, og en så drastisk omlægning vil nok være udmattende og frustrerende.

Stor respekt til de, som kan lave skiftet fra den ene dag til den anden på en god måde. Men for de fleste vil det nok være bedre at prøve lidt mere stille og roligt og så eventuelt skrue op for vegetarismen, hvis man kan lide det.

En enkelt vegetardag om ugen vil dog i nærmest alle tilfælde gøre noget rigtigt godt, både for sundheden og for miljøet.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og vi fjerner 100KG CO2 på dine vegne. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og vi fjerner 100KG CO2 på dine vegne.